Obraz neviditelného Boha

Bible začíná tím, že Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem. Avšak lidské dějiny jsou dějinami selhání právě v tomto povolání. Nejen lidé v ráji, ale i „Boží synové“, kteří si brali lidské dcery, se řídili vlastními ambicemi místo Boží vůle. Ani potopa lidstvo nenapravila – místo Božího obrazu chtěli budovat obraz svůj a své jméno stavbou věže Bábel. Proto Bůh zmátl jazyky národů, rozehnal je po celé zemi a rozhodl se začít znovu: povolal Abrahama a jeho ženu Sáru, aby skrze ně vznikl nový národ – Izrael.

Izrael nebyl jako ostatní národy, čteme, že „Hospodin sám ho vedl, žádný cizí Bůh s ním nebyl“ (Dt 32,12). Ostatní národy svěřil pod vládu své božské rady, pod vládu nebeských mocností: „Když nejvyšší přiděloval pronárodům dědictví, když rozsazoval lidské syny, stanovil hranice kdejakého lidu podle počtu Synů Božích“ (Dt 32,8).1

Bohové národů

Každý národ, každá kultura měla svůj vlastní panteon, v němž jednotliví bohové řídili různé oblasti života a přírody – od řek a lesů až po válku, plodnost či spravedlnost. Egypt uctíval Ra, boha slunce s hlavou sokola. Babyloňané se klaněli Mardukovi, bohu hromu a války. Řekové vzývali Dia, nejvyššího vládce z hory Olymp, obávaného pro jeho blesky.

Bůh Izraele

Mezi národy starověkého světa byl jeden zcela výjimečný – Izrael, potomci Abrahama a Sáry. Uctívali jediného Boha, Hospodina, a nezobrazovali si ho, což bylo zcela neslýchané. Pohanské chrámy skrývaly modly, ale hebrejský chrám byl prázdný. Jedno z přikázání totiž zní: „Nezobrazíš si Boha…“ (Ex 20,4)

Při posvěcení chrámu Šalomoun prohlásil: „Hospodin praví, že bude přebývat v mrákotě“ (1Kr 8,12). Mojžíš se dozvěděl: „Nemůžeš spatřit mou tvář, neboť člověk mě nesmí spatřit, má-li zůstat naživu“ (Ex 33,20). A Izajáš to později potvrzuje: „Věru, ty jsi Bůh skrytý…“ (Iz 45,15). „Hebrejský zákaz vytvářet obraz Boha byl moudrým projevem pokory. Jak mohou obyčejní smrtelníci bezchybně zobrazit věčnou transcendenci? A chybovat při zobrazení božského znamená vytvářet modlu – falešný a zavádějící obraz Boha. Proto je žádný obraz Boha lepší než falešný obraz Boha.“2

Proto je žádný obraz Boha lepší než falešný obraz Boha.

Tento zákaz byl nezbytný kvůli lidské domýšlivosti, která dokáže tvořit jen modly. Když se však sám Bůh rozhodne zjevit a vytvoří svůj vlastní pravý obraz v těle Krista, všechno se tím mění. Vtělením se neviditelný Bůh Izraele stal viditelným v Ježíši z Nazareta…

Text si můžete dočíst po zakoupení zářijového čísla ŽvK v sekci Předplatné.

Jindřich Novák, AC KC Český Těšín

Úvodní obrázek: Agnolo Gaddi, Ukřižování, wikipedia.org

Také by vás mohlo zajímat